Sivut

sunnuntai 3. elokuuta 2014

Tour de Saarenmaa!

Tämän kesän lomareissu suuntautui Saarenmaalle 23.-27.7.! Lotan serkku on matkatoimistossa töissä ja oli järjestänyt matkan Saarenmaan Oopperapäiville, jonne hän itse lähti mukaan matkanjohtajana. Tuolle kyseiselle reissulle osallistui Lotan mummi, täti, tämän mies, serkku (matkanjohtaja) sekä serkun poika. Lisäksi, Lotan toiset isovanhemmat omistavat asunnon Kuressaaressa ja olivat siis siellä jo valmiiksi. Mun syntymäpäivä lahjaksi Lotu oli hankkinut meille liput mukaan tuolle matkalle lähinnä kyyditysten puolesta. Muutoin ei ohjelmaan osallistuttu saatika Oopperapäiville, vaan otimme pyörät bussin tavaratilaan ja seikkailimme 3 päivää fillareilla Saarenmaalla.

Keskiviikkoaamulla polkastiin Espoon IKEAlle, josta Vainion linja-auto noukki meidätkin kyytiin. Viikkarilla ylitimme Suomenlahden ja Tallinnassa matka bussin kyydissä jatkuikin kohti Saarenmaata ja Kuressaarta. Menomatkaan kuului vierailu goodkaarman saippuatilalla, jossa katseltiin ympärillemme noin puolisen tuntia. Tilan omistaa virolainen nainen ja tämän britti mies. He asuivat pitkään Lontoossa ja saivat tarpeekseen kaupunkielämästä. Täysin uudenlaisen ympäristön ja alun perässä he muuttivat Saarenmaalle ja päättivät alkaa valmistaa saippuaa tietämättä mitään sen tekemisestä tai myymisestä. Kaikki raaka-aineet ovat luonnontuotteita ja suurilta osin vielä luomua. Tällä hetkellä heillä on Virossa kaksi myymälää, yksi Kuressaaressa ja toinen Tallinnassa sekä verkkokauppa. Omistaja pariskunta kertoi, miten kesällä heillä käy niin paljon turisteja päivittäin, etteivät he ehdi valmistaa saippuaa kesällä lainkaan, vaan tuontanto painottuu syys-kevät aikavälille.
Kuressaaressa majoituttiin Lotan sukulaisten tuttujen omistamaan guesthouseen, josta alunperin meille oli varattu talon alakerta pienellä keittiöllä ja saunalla. Talon yläkerran huoneistoon oli kuitenkin tullut peruutus ja saimme käyttöömme loman ajaksi huoneiston kolmella makuuhuoneella, keittiöllä, olohuoneella sekä kylpyhuoneella, jossa oli poreamme!

Torstaiaamuna lähdettiin bussinkyydissä mukaan Hiidenmaalle. Pakettimatkalaisille oli tarkka aikataulu, missä mihinkin aikaan oli mikäkin vierailu, mutta mentiin vain bussin kyydillä lauttarantaan ja takaisin. Aamusta piti tankata kunnon aamupala ja mukaan pakata evästä, kun heikko olo pääsi yllättämään.

Hiidenmaalla meillä jäi aikaa noin neljä tuntia polkea haluamiimme paikkoihin ja hyvin pian huomattiin, että se oli aivan liian vähän. Ei millään ehditty tekemään sellaista rundia, kun oltiin etukäteen ajateltu, mutta toisaalta, ei ehkä oltaisi edes jaksettu, koska vaikka tässä kuvassa vielä hymyilyttääkin, poljettiin mammapyörillä tuona päivänä reilut 60km.. :D

Perjantaina oli pakko pitää välipäivä hullusta polkemisesta ja päätimme polkea 15km päähän Mändjalan upeille hiekkarannoille. Merivesi oli ihan kirkasta, ei merkkiäkään sinilevästä ja +24 asteista! Syötiin rannalla eväitä, etsittiin simpukankuoria ja näkinkenkiä ja käytiin polskimassa meressä. Ja tietty vähän söpöiltiin kuvissa.<3

Loppupäivä pyörittiin Kuressaaren keskustan kaupoissa, linnassa sekä lähiympäristössä kuvailemassa ja fiilistelemässä kesää.

Viimeisenä kokonaisena päivänä Saarenmaalla poljettiin jälleen kunnolla Kaalin meteoriitti järvelle. Näin kuumalla ja kuivalla tämä "järvi" oli pelkkä pieni lätäkkö, mutta sen syvyys voikin vaihdella neljästä kolmeenkymmeneen metriin.
Sain kaikesta liiallisesta auringosta todella pahaa aurinkoihottumaa niskaani ja jalkoihin ja jouduin lauantain pitämään huivia sekä pitkiä housuja. Huivi tosin osoittautui hyödylliseksi muutaman kilometrin hiekkatiepätkällä, jossa hiekkaa pöllysi joka rööristä sisään aina auton ajaessa ohi!

Paluumatkalla piti pysähtyä jätskille Saksan tilalle, koska ne hehkuttivat tekevänsä Saarenmaan parasta jäätelöä. Ja olihan se sitä! :P

Lauantaina oli myös Lotan serkun 30-vuotissynttärit ja juhlistettiin niitä Lotan vaarin kellariin rakentamassa pubissa pelaamalla flipperiä :D Lotan 5-vuotias serkunpoika oli auttamatta meistä paras.. :D
Sunnuntaina saavuttiin Tallinnaan sen verran ajoissa, että oli pari tuntia aikaa tehdä ostoksia ja käydä syömässä, ennen laivan lähtöä. Käytiin syömässä vanhassa kaupungissa tällaisessa ravintolassa:

Aivan upea paikka, kuin salainen puutarha keskellä kaupunkia ja ihan mielettömän hyvää ruokaa :)

Näistä karttakuvista käy ilmi vielä tärkeimmät etapit, joihin mammiksillamme reissun aikana suuntasimme. Kilometrejä kertyi kaiken kaikkieen rapiat 150 ja mun ei tarvinnut satulassa istua ainakaan viikkoon sen jälkeen.. :D Seuraavalla kerralla täytyy mennä omalla autolla, että pääsee vielä laajemmin tutustumaan koko Saarenmaahan, upea paikka! :)

1. Kuullostaapas ja näyttääkin aivan ihanalta reissulta :))

1. Sitä se todella oli! Ihanaa quality timea kaksistaan<3 :)