Sivut

tiistai 29. huhtikuuta 2014

RallyTokoa ja epäonninen pyöräilykauden aloitus!

Eilen meillä oli viimisten hallitreenien kunniaksi harjotuskisat ALO-luokassa. Ei olla Mökön kanssa vielä kisoihin uskallettu, lähinnä siksi, että jännitän ite niin paljon ja pelkään, että homma menisi mönkään sen takia. Mökö kun on aika herkkä ja reagoi heti, jos mä stressaan jostain muutenkin. Olin ajatellut, että mentäisiin syyskuussa ekoihin virallisiin kisoihin ja eilisen harjoituskisan jälkeen tuli varmuus siitä, että kesän päätteeksi käynnistyy meijänkin kisaura! :D Rata oli siis ALO-luokan rata ja kisaan osallistui 27 koirakkoa. Jotta saatiin mahdollisimman autenttinen kisatilanne, suoritettiin kaikki rataantutustumiset ja suoritukset kuten oikeasti kisoissa. Radalle astuessaan ei sieltä saanut enää poistua ennen suoritusta ja samalla palkkaaminen nameilla/leluilla loppui välittömästi. Vasta radan suoritettuaan ja sieltä poistuttuaan sai koiraa palkata muuten kuin sanallisesti/rapsutuksilla yms.

Pujotellen mennään
Ensimmäinen liike oli 360° oikealle, se suoritettiin ongelmitta. Toinen kyltti oli istu-maahan-kierrä koiran ympäri 360°, jossa koiran siis tulee maata paikallaan, kun ohjaaja kävelee koiran ympäri ja palaa perusasentoon. Tässä liikkeessä tuli harmillisesti -10p siksi, koska mä en tarpeeksi selvästi pysähtynyt jalat yhdessä ympäri kiertämisen jälkeen Mökön oikealle puolelle, ennenkuin jatkettiin matkaa seuraavalle kyltille. Tylsää, mutta toisaalta hyvä, että tuli tässä kohtaa eikä oikeissa kisoissa vastaan, en nimittäin tiennyt, että siinä pitää niin selvästi pysähtyä! Kolmas kyltti oli täyskäännös oikeaan, jonka jälkeen mentiin pujotteluun. 
Alokasluokassa koiran tulee olla kytkettynä koko ajan ja remmin pitää roikkua löysällä U:lla koko suorituksen ajan. Treeneissä usein kouluttaja on huomauttanut mulle siitä, että lähden helposti itse kiristämään ja nykimään koiraa hihnasta ja jännitinkin, että teenkö sitä taas mutta JES ei yhtäainutta minuspistettä hihnan kiristymisestä! :) Pujottelun jälkeen oli kyltti, jossa koira otetaan ensin eteen. Sitten ohjaaja peruttaa 1,2 ja 3 askelta niin, että joka välissä koira tulee istumaan eteen. Kolmen askeleen ja eteenistumisen jälkeen, koira otetaan sivulle ilman, että koira istuu ja matka jatkuu seuraten seuraavalle kyltille, joka oli 270° vasemmalle. 
Istuminen eteen
Siitä seuraavat kyltit oli käännös oikeaan, 270° oikealle ja sitten liikkeestä maahan. Liikkeestä maahan menossa tärkeää on, että samalla hetkellä kun ohjaaja tuo toisen jalkansa paikalla olevan jalan viereen, koira menee maahan. Eli koirakko pysähtyy samaan aikaan niin, että koira menee maahan. Tässä liikkeessä ei myöskään meillä ollut ongelmia :)
Liikkeestä maahan
Viimeiset kyltit olivat ristiintäyskäännös (en muista virallista nimeä), jossa ohjaaja kääntyy siis täyskäännöksen oman vasempansa kautta ja koira tekee täyskäännöksen samaan aikaan oman oikeansa kautta. Tämän jälkeen oli toiseksi viimeinen kyltti käännös vasempaan ja Mökön siihen asti virheetön rata päättyi tähän:
Viimeinen hyvin vino istuminen ikuistui kameralle :D
Sivulla istumiseen, josta piti juosta suoraan maaliin. Itse en ollut täysin skarppina ohjaamassa Mököä sivulle, vaan hän ehti sen verran mun eteen että täysin vinoksihan tuo viimeinen istuminen jäi ja koska en sitä edes lähtenyt korjaamaan, vaan juostiin vain maaliin tuli tuosta meille -2p. Enemmän miinuspisteitä olisi tullut, jos oltaisiin lähdetty korjaamaan. 

Kokonaistuloksemme oli siis 88p/100p, joista -10p eli isoin osa tuli täysin mun omasta typerästä virheestä. Mököhän siis hipoi lähes täydellisyyttä! :) Sijoituksemme 27 koirakon joukosta oli kuudes eli tosi hyvä! On hän niin hieno<3 Tuomarilta saatiin vapaata kommenttia kirjallisesti ja suullisesti siitä, että meijän meininki on todella iloista, kannustavaa ja taitavaa :) Siitä mä tässä lajissa eniten tykkäänkin, että koko ajan saa höpistä ja kehua ja kannustaa eikä tarvii mennä niin otsarypyssä kuin esimerkiksi Tokossa. Liikkeet on vaihtelevia ja ennenkaikkea Mökö tykkää tästä hommasta! Häntä heiluu reippaasti puolelta toiselle ja naama on kun Naantalin aurinko aina kun astutaan radalle :) 

Mulla on tänään ollut niin epäonninen päivä, että on pakko hajota siitä vähän tännekin.. Bussikortista loppui sunnuntaina arvo ja ajattelin, että lataan sen vasta keskiviikkona, kun meen taas töihin ja tarvii käyttää seutulippua. Olin siis menossa aamulla pyörällä kouluun projektin ryhmätapaamiseen. En ole vielä tänä keväänä fillaria kellarista kaivanut, joten otin pumpun mukaan siltä varalta, että renkaat ovat talven jälkeen aivan tyhjät. Ja olihan ne. Itse kun pyöräilen, pyöräilen aina lenkkiä. En osaa sellasta fiilistelypyöräilyä, eikä se tuolla mun hybridillä oikein edes onnistuisi, kun on rungoltaan maantiepyörä eikä kaupunkipyörä. Mulla oli siis klossikengät jalassa, pyöräilypöksyt, takki ja kypärä päässä. Marssin kellariin ja kaivoin pyörän esiin. Hetken aikaa pumpun kanssa sohlasin ja tajusin, että eihän sillä saa ollenkaan ilmaa sisään renkaisiin. Jostain sitten keksin, että hei, nää täytyikin pumpata huoltoasemalla! 500m päässä on yksi kylmäasema, jolle päätin kipittää, puolittain tyhjillä renkailla polkea,  katsomaan, josko sieltä saisi ilmaa. No ei saanut ei. 


Että näin!
Tässä kohtaa ymmärsin soittaa isälle ja kysyä, että oliko asia edes niin, että kyseisiin renkaisiin laitettiin ilmaa jotenkin muuten, kuin pumpulla. Puhelussa selvisi, että ilman laitto huoltoasemien vehkeillä ei onnistu todellakaan vaan käsipumpullahan se kuuluu tehdä. Renkaasta tulisi tosin ensin löysätä venttiili, jotta ilmaa saisi menemään sisään. Heureka! Siitä se johtui. Pumppasin takarenkaan ilman ongelmia ja seuraavaksi vuorossa oli eturengas. Pumppaa pumppaa pumppaa, phiiiiiiuuuuuuuuuu ja kaikki ilmat ulos. Prkl. Uusi yritys ja kunnon rykäsyllä pumppu niin kiinni venttiiliin, mitä menee ja hillitön pumppaaminen uudestaan. Pump pump pump pump pump, oliskohan tää jo - no kokeillaan. Nitkuti nitkuti yritän irrottaa pumpppua ja yhtäkkiä PHIIIIUUUUUUUUWWUUUUUU ja pumpun sisälle irtosi koko venttiilisysteemi. Nice! Tämän jälkeenhän renkaaseen ei saanut enää lainkaan ilmaa sisälle ja koko sisäkumin joutuu nyt sitten vaihtamaan. Koululle on matkaa vajaat 10 km ja ilman pyörää, julkisia ja bensaa ei mulla selvästi ollut sinne mitään asiaa tänään. Etäpäiväksi meni siis tämä tiistai ja nyt kun on saanut aikaa kulutettua kaikkeen epäolennaiseen, kuten blogin päivittämiseen, voikin aloittaa taas raporttien ja artikkelin kirjoittamisen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti