Sivut

keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Naantali-Hedesunda-Dorotea 1.-3.7.

Vihdoin oli se aamu, jolloin startattiin kolmen viikon seikkailullemme! Finnlinesin laiva lähti Naantalin satamasta klo 9.30 ja tähtäsimme satamaan tuntia ennen. Lotta ajoi reippaana tyttönä satamaan, kunnes ilmoitti ettei todellakaan aio ajaa sisään laivaan, joten pikainen kuskinvaihto suoritettiin tässä kohtaa. Check-in, laivaan siirtyminen sekä pysäköinti sujuivat kaikki oppikirjan mukaan (jännityksestä huolimatta), mutta autokannelta lähtiessä Ansu huomasi oikeassa jalassaan jotain märkää varpaiden ja sandaalien välissä. No tästäkös sitten heti päättelemään, että nonni, nyt vuosi varmasti jarrunesteet sisälle autoon poljinta pitkin! (Sehän olisi ihan mahdollista, eikö? :D) Koko laivamatka sitten jännitettiin, että alkaako ja päättyykö roadtripimme samana päivänä Kapellskärin satamaan. Laivalla heti alkuun oli tarjolla brunssi buffetista, josta ahmimme mahamme täpötäyteen. Kun iltapäivällä yhden jälkeen nälkä alkoi taas vatsanpohjassa kolkuttelemaan, selvitimme, että päivällinen tarjoillaan vasta tuntia ennen satamaan saapumista! 7 tuntia syömättä! Eihän meillä myöskään mitään eväitä mukana laivassa ollut koska olimme selvittäneet, että siellä saa ruokaa. Emme tosin tienneet, että noin harvoin. Koko laivalla ei edes myyty mitään ruokaa. Suklaata, karkkia, pähkinöitä ja jäätelöä pelkästään.  Lotta ilmoitti kirjoittavansa Finnlinesille reklamaation nälässä pitämisestä ja oikeanlaisesta ateriarytmistä :D

Kellon lähestyessä puolta viittä paikallista aikaa, kehotettiin matkustajia siirtymään kulkuneuvoihinsa. Huojentuneena totesimme auton olevan kunnossa ja Ansun vain astuneen pieneen vesilätäkköön auton vieressä noustessaan autosta :D  Hiljalleen purkauduimme laivasta ja matka kohti ensimmäistä yöpaikkaa; Hedesunda Campingiä pääsi alkamaan! Edessä oli vain 190km ajomatka, sillä kello oli jo viisi, kun pääsimme tosissamme tien päälle.  Matka sujui rauhallisesti maisemia katsellen ja fiilistellen, perille saavuimme noin klo 19:30. Lotta ilmoitti haluavansa muuttaa Ruotsiin ja ostaa maatilan. Maatiloja täällä näkee nimittäin PALJON. Ja ne kaikki on sellaisia ihania mummonmökkejä, jotka on muuten punaiseksi maalattua puuta, mutta karmit ja ikkunalaudat ovat valkoiseksi maalattuja.  Lehmiä, hevosia ja lampaita on vähintäänkin joka toisella ja joka kolmannella on pihallaan ”Loppis”!

Yövyttiin Hedesundassa teltassa ja mukavamminkin se olisi voinut sujua, ellei 12 asti yöllä olisi satanut ja ukkostanut! Voitte kuvitella, että Ansu oli kyseistä episodista kovin mielissään! Onneksi ukkonen ei tullut missään vaiheessa päälle, vaan pysytteli turvallisen 4-5km päässä koko ajan, välillä käyden vähän kauempanakin. Aamulla klo 3:30 Ansu herää siihen, kun Lotta istuu ja räpsii kameralla kuvia teltan katosta. ”Siis mitä, mitä kello oikeen on?” Ansu saa sanotuksi unenpöpperön keskeltä, ”Se on jo puol neljä!” Lotta hihkuu innoissaan telttaa kuvatessa. Tässä kohtaa Ansu nostaa vähän päätä, vakavoituu ”Lotta, mitä jos sä koittaisit vielä vähän nukkua” Ja onneksi sitä unta riittikin sitten seitsemään asti! :D

Tiistaiaamuna lähdettiin tien päälle hieman ennen yhdeksää suuntana Ruotsin Lappi ja Dorotean kunta! Saimme matkan varrella loistavia ideoita poiketa valtateistä ja ”oikaista” pikkuteitä pitkin muutaman kilometrin, jotta näkisi enemmän maisemia. Muuten hyvä, mutta matka-aika piteni noin kolme tuntia tästä hyvästä, sillä yhdessä vaiheessa ajettiin 60km hiekkatietä! :D Ajoimme aluksi Sundsvallin kaupunkiin ja kävimme lounaalla Tant Anci & Fröken Sara ekokahvilassa, jota Lonelyplanetin Pohjoismaat –opas suositteli. Ja hyvät salaatit syötiinkin! :P Illalla kuuden jälkeen saavuttiin vihdoin (yli 9 tunnin reissaamisen jälkeen) Doroteaan ja Doro Campingille, josta olimme varanneet mökin kahdeksi yöksi. Huomasimme, että olimme tulleet Lappiin, kun shortseissa ja T-paidassa ei enää tarjennutkaan! Ainiin, eläinbongaus! Nähtiin kun kettu paineli eilen tien yli! :D

Tämä päivä lepäillään ja vietetään sadepäivää mökissä. Aamulla oltiin 2 tuntia ilman sähköjä, ilmeisesti joku ukkosmyräkkä jossain vienyt sähköt koko kylästä. Yhden kerran kuultiin tunti sitten kun jyrähti. Tarkoitus oli tänään käydä kävelyllä leirintäalueen ympäri ja tarkistaa joki, jossa olisi kalastusmahdollisuus, mutta ei tuonne kaatosateeseen oikein ole asiaa :/ Siispä päivitetään nyt vähän blogia ja kohta aletaan valmistella lounasta ja ehkä jopa käväistään kaupassa ostamassa tuoreita kasviksia!

Ensimmäiset 720km siis takana ja kaikki sujunut hyvin! J Toivottavasti säät suosisivat seuraavat viikot ja säästyttäisiin sade- ja ukkoskuuroilta!

PS. Kuvat tulevat vasta jälkikäteen, sillä näillä nettiyhteyksillä kuvien lataaminen on mahdotonta! :D